top of page

הריון בעידן המידע האינטרנטי

פרופ' טל בירון-שנטל


לפני שנים ספורות בלבד כשאישה בהריון רצתה להיערך ללידה ולצבור קצת ידע, היא היתה קונה ספר מומלץ: אחד או אפילו שניים, שואלת את אמא שלה ואולי חברה או שתיים, מקשיבה לאחות בטיפת חלב ולרופא וזהו. קשה להאמין אבל נשים הרגישו מוכנות ובשלות. מי פחות ומי יותר.


בעבר, כמות הבדיקות שבוצעו בהריון היתה קטנה באופן משמעותי. היה קל יותר להבין מה תקין ומה לא. היום יש הרבה יותר בדיקות והרבה יותר אפשרויות לבחור בין בדיקות שונות על סמך יתרונות וחסרונות של כל בדיקה ובדיקה.

היום, יש כל כך הרבה מידע זמין המגיע אלינו מכל כיוון, אינטרנט, אפליקציות, פורומים, קבוצות, פייסבוק, על כל ענפיו וד"ר גוגל המוכר. ההצפה הזו במידע יכולה להיות נפלאה, כי בלחיצת כפתור כל השאלות זוכות לתשובות וכל המידע פרוס לפנינו. אבל, למרות כל המידע הנכון והמקיף באינטרנט, קיים גם הרבה מאד מידע מסולף, לא מדוייק ואפילו מטעה ומסוכן, שלא לדבר על מפחיד ללא סיבה, או מרגיע לשווא, דווקא כאשר צריך להרחיב ברור.


כשעולה חשש רפואי, או סתם מתוך סקרנות לשמה, ברור שהיום הכי טבעי, כפי שכולנו עושים, לחפש מידע אינטרנטי. השאלה היא איך למצוא את המידע הרפואי האמין והנכון.

מצרפת כמה עצות שיוכלו לעזור:

  • דעו מה אתם מחפשים – מה הסימפטום, מה המצב הרפואי או מה הממצא הרפואי עליו תרצו לקרוא. לעיתים מונחים דומים יכולים להיות שונים ביותר מבחינת משמעויותיהם, לגיל ולמצבים רפואיים שונים יש השפעה על תוצאות של בדיקות וחשוב לזכור גם את הנתון הזה ו... הריון הוא עולם בפני עצמו. הרבה מהבדיקות בהריון צריכות לקבל נקודות ייחוס שונות ולעיתים, חריגות מהנורמות עבור אדם בריא שאינו בהריון, מייצגות ערכים תקינים ביותר עבור נשים הרות וגם להיפך.

  • האיגודים הרפואיים המקצועיים בארץ כותבים ניירות עמדה והמלצות רפואיות בתחומים רבים. כך גם משרד הבריאות. נהלים והמלצות אלו, ברובם, זמינים לציבור ומכילים מידע נכון ועדכני.

  • בכל תחום רפואי קיימים עיתונים מובילים ומידע המתפרסם בהם נחשב לאמין ולעדכני יותר. למרבית המאמרים הללו ניתן להגיע רק אם אתם מנויים על סגל אקדמי או רפואי של מוסד אקדמי. מי שאינו מצוי בידע הנדרש כדי לסווג את מידת החשיבות וההשפעה של מידע רפואי על פי העיתון בו הוא נכתב, יאלץ להיעזר באיש מקצוע.

  • אתרים רשמיים של בתי חולים מציגים עמדות רפואיות מבוססות ומהימנות.

  • תוכן פרסומי של מוצר / תכשיר / חברה – עלולים להיות מוטים.

  • כתבות שנכתבו על ידי איש מקצוע לרוב מסתמכות על מאמרים מהימנים ועל מידע מבוסס, בניגוד להמלצות מאנשים שאינם אנשי מקצוע והמלצותיהם נגזרות מחוויה אישית או מניסיון של מקרה בודד. המלצות רפואיות מקצועיות, נכונות יותר כאשר הן נגזרות מניסיון של מקרים רבים ולא של מקרה בודד.

  • חפשו למעקב ההריון רופא או רופאה שילוו אתכם באופן אישי וזמין כך שתוכלו לקבל מענה לשאלותיכם בצורה מדוייקת ובהקשר להריון שלכם ולמצב הרפואי של כל אחת ואחת מכן ברמת רפואה מותאמת אישית המסתמכת על עובדות רפואיות מקיפות. זה חשוב במיוחד כשמתעוררת בעיה הדורשת התייחסות מיוחדת.

  • פעמים רבות, מטופלים מגיעים למרפאה לאחר שעזו "שיעורי-בית" וקראו על המצב הרפואי בגינו הם פונים להתייעצות. במקרים אלו עוזר לדעת מה תרצו לשאול על סמך מה שקראתם ועל סביב ידע מוקדם שרכשתם באינטרנט באופן עצמאי, לקבלי מידע רפואי שיעזור לכם לסנן בין הנכון לוטה ולבחור את התשובות הכי מהימנות והכי רלוונטיות עבורכם מתוך בליל המידע שקראתם. פעמים רבות, איש מקצוע יעזור לכם לקבל את הפרופורציות הנכונות על כל מה שקראתם או שמעתם באופן עצמאי.

  • מרפאות הריון בסיכון גבוה אשר שמן הנכון יותר הוא מרפאות אם ועובר מצויות כיום בבתי חולים ובמרכזי בריאות אישה רבים. במרפאות הללו עובדים רופאים שהתמקצעו בתחום רפואת האם והעובר ויוכלו לתת לכם מידע נכון וטיפול מתאים גם אם יש לכם הריון קצת יותר מורכב ומאתגר.

  • לקראת לידה – יש יתרון להשתתף בקורס הכנה ללידה, המועבר על ידי מיילדת מהמרכז הרפואי בו החלטת ללדת. ברור שאפשר ללדת גם ללא קורס. אבל ידע הוא כח. בקורס ההכנה ללידה, תהיה לך הזדמנות לשמוע על תהליך הלידה ועל הצפוי לך במהלך הלידה, תהיה לך הזדמנות לשאול ולקבל מענה לסוגיות המטרידות אותך ואם תבחרי לעבור קורס בקבוצה ולא בקורס אישי, יש סבירות גבוהה שתהיה לך הזדמנות להכיר עוד אנשים המצויים בשלב שלך בחיים, לשמוע גם את השאלות שלהם ולהגיע מוכנה יותר לאירוע המשמעותי והחשוב של לידה.

  • מעבר לקורסי ההכנה ללידה, ניתן להצטרף גם לסיורים בחדרי הלידה. הסיורים מאורגנים על ידי צוותים מקצועיים של בתי החולים. במידה שתקבלו בסיורים אלו נכון ומהימן יותר. מעבר לכך, תוכלו לשאול שאלות ולקבל תשובות על נהלים ספציפיים המתקיימים במקום בו בחרתם ללדת. בחלק מהמקרים זה עוזר לבחור את מקום הלידה. במקרים אחרים זה נותן מידע חשוב שעוזר לדעת למה לצפות ולהתמודד טוב יותר עם תהליך הלידה ועם קבלת החלטות לגבי טיפולים או התערבויות שיידרשו במהלך הלידה. הכל מצוי גם באינטרנט וברשתות החברתיות אבל מידע רפואי שאינו מוטה מחוויה אישית ספציפית נוטה להיות מהימן יותר.

  • ואחרי הלידה... מידע זמין קיים גם לשאלות על ההחלמה מהלידה, על ההנקה ועל הטיפול ביילוד והעצות שניתנו כאן, מתאימות גם לשלב הבא בחיים.

בריאות שלמה!


הכתבה התפרסמה לראשונה במגזין הורים וילדים, גליון ספטמבר 2017

bottom of page