לידת קיץ – מה מיוחד, מה חשוב לדעת ולמה לשים לב

לידה תמיד הייתה ותמיד תהיה אירוע מרגש וחווייתי שמחמם את הלב. לידה בקיץ היא אירוע חם במיוחד!

כל מי שילדה בקיץ הישראלי הלוהט, מכירה את תחושת הכובד, החום וההזעה הנלווים לשלבים הסופיים של ההיריון בטמפרטורות ובלחות הישראליות.


אם את בהריון בתקופה זו של השנה, חשוב מאד שתקפידי על כמה כללים:


שתיה מרובה – עדיפות למים. החום וההזעה מעלים את הסיכון להתייבשות שאינה בריאה לאם ולתינוק. התייבשות עלולה לגרום לחולשה, תחושת עילפון והרגשה כללית רעה. היא גורמת להפרשה של חומרים שאינם מיטיבים עם העובר (קטונים) ולשינויים במלחים בדם האימהי (אלקטרוליטים), שינויים המשפיעים לרעה על תפקוד הכליה ועל קצב הלב. התייבשות מעמיסה על לב האם ובמצב בו העומס הכללי של ההיריון מוביל להרבה שינויים בגוף האישה ההרה, תוספת של התייבשות אינה מומלצת. בנוסף, כל הריון הוא מצב של קרישת יתר על רקע השינויים ההורמונאליים. התייבשות מעלה את הסיכון לאירועים של קרישיות יתר (קריש דם שנוצר ברגל ומגיע לריאות). במצבים של התייבשות קיצונית יש מיעוט מים לעובר ברחם וכן סיכון מוגבר להתפתחות של לידה מוקדמת.

שתיה של שני ליטר מים ביום מפחיתה את כל הסיכונים המתוארים וחשובה לבריאות האם והעובר.


זהירות מסוכרים עודפים – צריכה מוגברת של סוכרים במהלך ההיריון, מעלה את הסיכון לסוכרת הריונית, לעוברים גדולים עם קושי בלידה ולשיעור מוגבר של ניתוחים קיסריים. עליה עודפת במשקל בהריון, מעלה סיכון לסוכרת, למחלות יתר לחץ דם, לניתוחים קיסריים ולהשפעות מרעות ארוכות טווח כמעט על כל המערכות בגוף. שלא לדבר על העובדה שלא כל כך פשוט להוריד בהמשך את כל הקילוגרמים העודפים... פירות הקיץ עשירים בסוכר, שתיה קלה קרה וממותקת, שלגונים וגלידות, מפתים במיוחד בעונה החמה וצריכה שאינה מבוקרת – מעלה סיכון להשמנה ולסוכרת.

זיהומי מזון – בעונת הקיץ שכיחים שלשולים והקאות על רקע אכילה של מזון שלא נשמר היטב. החום והלחות האופייניים לעונה זו, מהווים כר נח ונרחב להתפתחות של מזהמים שונים. כדי להימנע מתחלואה זו, חשוב להקפיד על אכילה במקומות מסודרים בלבד, המקפידים על קירור נאות של המזונות ועל טריותם. חשוב להקפיד על רחצת ידיים ועל היגיינה כדי למנוע הדבקה.

מזגנים – החום הכבד והלחות מובילים לכך שהשימוש במזגן הופך לחלק בלתי נפרד מחיינו, בעיקר אם את עם בטן גדולה וכבדה לקראת לידה. חשוב לזכור שבית בו פועל מזגן בכל שעות היממה הופך לבית קר ולא מאוורר. יתכנו שרירים תפוסים בעיקר לאחר שנת לילה עם מזגן ויתכנו הצטננויות. חשוב לאוורר את הבית מספר פעמים ביום ולהקפיד על תחלופת אויר. חשוב לוודא שהמסננים של המזגן נקיים. זה מייעל את פעילותו ומפחית פישור של מזהמים.

נפילות ופציעות – בהיריון, בעיקר בשליש השלישי, הבטן הכבדה והגדולה משבשת את שיווי המשקל ולכן חשוב מאד להיזהר במיוחד שלא ליפול. נפילה משמעותית עלולה לגרום להיפרדות שליה, לדימומים וללידה מוקדמת, מעבר לפציעות הרגילות. בעונת הקיץ בחופשה עם חברים, משפחה או עם הילדים הבוגרים יותר, הסכנות הללו אורבות בכל מקום ושיעורי הפציעות והנפילות עולה באופן משמעותי. מודעות וזהירות מפחיתות את הסיכון.

ים ובריכה – אם ההיריון שלך תקין ואינו בסיכון מוגבר, ים ובריכה יכולים לעזור לעבור את חודשי הקיץ החמים בנעימים ואף להוות מקום בו ניתן לבצע פעילות גופנית זהירה ובריאה – הליכה, שחייה, תנועה במים, כמובן במלוא תשומת הלב למניעה של חבלה ובמתינות. לנשים עם נטייה לדלקות בדרכי השתן, תתכן החמרה לאחר שהייה בבריכות שחיה ולכן מקובל להמליץ להן שלא להיכנס לבריכות שחיה ציבוריות.


חלק מהמרפאות מצמצמות את פעילותן ומאפשרות חופשות לעובדים ולכן חשוב לתאם מראש ומוקדם ככל האפשר את התורים הבאים למרפאות ולבדיקות המתוכננות.

בחדרי הלידה אין הפסקות – לא משנה מה קורה בעולם, לא משנה העונה או השעה – תינוקות ממשיכים להיוולד. זה סוד הקסם של החיים ושל המקצוע שלנו וזה ממשיך לרגש בכל פעם מחדש.

בחדרי הלידה שלנו, גם בקיץ, האווירה חמה ומרגשת. בתקופת הקיץ יש עלייה במספר הלידות ואנחנו נערכים לכך עם צוותים מלאים ועם אפשרות לתגבור בכל שעות היממה במידת הצורך.

אחרי שצלחת את סוף ההיריון ואת הלידה, הגיע הרגע לחזור הביתה...

כל אותם דגשים לגבי ההיריון, ממשיכים להתקיים גם בשבועות הראשונים לאחר הלידה ולכן חשוב להקפיד על אותן המלצות והנחיות.

לנשים מניקות, סכנת ההתייבשות על סיבוכיה, חמורה במיוחד.

אם זו אינה הלידה הראשונה שלך ויש לך כבר ילדים בבית, חופשת הלידה תהיה רחוקה מאד מ"חופשה".

ההתרגשות המשפחתית הכללית עם הצטרפותו של צאצא חדש למשפחה, עלולה להפוך למקור נוסף לקושי כשצריך להעסיק ילדים בחופשה לצד טיפול בתינוק או בתינוקת שרק נולדו.


חשוב לנסות ולמצוא מקורות תמיכה ועזרה שיאפשרו לך גם לנוח מידי פעם, גם להתמודד עם כל המשימות שקשורות להרחבת המשפחה ואולי אפילו לשמור גם מקום לזוגיות שלך – אתגר בפני עצמו בין כל המשימות.

מודעות לעומס הצפוי מאפשרת היערכות פיזית ונפשית, תאום ציפיות עם מי שסביבך, גיוס עזרה ובעיקר הכרה בעובדה שאת לא לבד בכל התחושות הללו. זו תקופה קסומה, מרגשת, משמעותית אבל לא פשוטה.

זכרי שאת חזקה! גברים לא היו עומדים בזה ולכן אנחנו הנשים, יולדות. אחרי שנים של עבודה עם נשים, אין לי ספק שנשים הן המין החזק.


ובתוך כל העשייה הזו, זכרי ליהנות מהמשפחה ומהאימהות וזכרי להמשיך לשמור על הבריאות שלך.

שיהיה בהצלחה ובמזל טוב!

© 2020 כל הזכויות שמורות לפרופ׳ טל בירון-שנטל

התכנים המופיעים באתר זה נועדו לספק מידע כללי בלבד ואינם בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות אישית עם רופא מומחה מוסמך בתחום. כראוי לתכנים בתחומי הרפואה, הנם תלויים בנסיבותיו ועובדותיו של כל מקרה, ולכן יש להתייחס אליהם במידת הזהירות הנדרשת. כל החומר באתר זה מוגן על ידי חוקי זכויות יוצרים בארץ ובעולם.

האתר נבנה ע״י: ענת בילינסון