top of page

מותק של היריון – סוכרת בהיריון – מה המשמעות?

אבחנה של סוכרת בהיריון אינה נדירה ומאפיינת 4-10% מההריונות. ככל שגיל ההרות עולה וככל ששיעורי הנשים עם משקל עודף גבוהים יותר, כך שכיח יותר הצורך להתמודד עם סוכרת בהריון. הבשורה הטובה היא שעם איזון, נכון ניתן למנוע את מרבית הסיבוכים הנלווים לאבחנה זו, הן במהלך ההיריון והן בהמשך החיים ולכן יש חשיבות גבוהה למודעות ולטיפול.


חלק מהנשים מתחילות את ההיריון עם סוכרת שאובחנה בעבר ואצל חלקן, הסוכרת מאובחנת בתחילת ההיריון, או במהלכו במסגרת בדיקות שגרה או בבדיקות ייעודיות. בהתאם לתזמון האבחנה ולחומרה המצב, ייבחר הטיפול המתאים.



לנשים עם סוכרת, חשוב להגיע למרפאת אם עובר (מרפאת הריון בר סיכון) לצורך ייעוץ טרום הריוני. הטיפול התרופתי יותאם לטובת שיפור האיזון. בנוסף, לנשים המטופלות באינסולין, יתכן יתרון לשימוש במשאבת אינסולין. התאמה של המשאבה ותרגול השימוש בה עוד לפני ההיריון, יקלו על האיזון במהלכו.


בחודשים שלפני ההיריון, מומלץ ליטול חומצה פולית במינון גבוה, כדי להפחית את הסיכון למומים במערכת העצבים המרכזית של העובר.


סוכרת שאובחנה טרם ההיריון ולא אוזנה, בעיקר לאורך זמן ממושך, מעלה את הסיכון לנזק לכליות ולכלי הדם האימהיים וכן את הסיכון לכלל סיבוכי ההיריון. ישנה גם עליה בסיכון למומים משמעותיים אצל העובר, בעיקר מומי שלד ולב, לכן לכל אישה עם סוכרת טרום הריונית, מומלץ בנוסף לסקירות המערכות השגרתיות באולטרה סאונד, לבצע גם אקו לב עובר.


בתחילת ההיריון, כחלק מבדיקות השגרה, מקובל לבדוק גם את רמות הסוכר בצום. ערכי הסוכר המוגדרים תקינים בהיריון נמוכים מאלו המוגדרים כגבוהים עבור נשים שאינן הרות וכך נוצר מצב בו לעיתים סוכרת הריונית מתגלה כבר בעת הבדיקות הראשונות.


בכל היריון מומלץ לבצע העמסת סוכר בשבועות 24-28 כבדיקת סקר לסוכרת הריונית ואם הבדיקה אינה תקינה, מבוצעת העמסת סוכר ארוכה יותר לצורך האבחנה.


השליה מייצרת הורמונים אשר מהווים למעשה מעין מבחן מאמץ מטאבולי לגופה של ההרה ולכן עם התקדמות ההיריון ועליית ההורמונים, תתכן התפתחות של סוכרת.


סוכרת שאינה מאוזנת מעלה את הסיכון ללידה של תינוקות גדולים עם מבנה גוף שמנמן, אשר עלול להוביל לקושי ביציאת הכתפיים אחרי יציאת הראש ולנזק עצבי. עוברים גדולים מעלים את הסיכון ללידה בניתוח קיסרי ולקרעים בתעלת הלידה בעת לידה נרתיקית. בנוסף, יתכן ריבוי מי שפיר שבפני עצמו מעלה סיכון לצירים מוקדמים, למצגי עובר פתולוגיים ולשמט חבל הטבור בעת לידה, מצב המחייב ניתוח קיסרי דחוף.



תינוקות ששהו ברחם בסביבה עתירת סוכר נוטים לסבול מעיכוב בהתפתחות הריאות ומנפילות סוכר מסכנות חיים לאחר הלידה. כלומר, לאיזון סוכרים בהריון יש חשיבות גם למעבר תקין של התינוק מהחיים התוך רחמיים אל החיים החוץ רחמיים.


נשים עם סוכרת בהריון חייבות להיות מטופלות. טיפול אישי המותאם לצרכים של כל מטופלת, מביא לתוצאות הריון טובות יותר.


השלב הראשון בטיפול, שכאמור יפחית את הסיבוכים, הוא איזון תזונתי.


חשוב לקבל הנחיות מדוייקות מדיאטנית ועוד יותר חשוב למלא אחר כל ההוראות בקפידה – לאכול את כל הארוחות המומלצות באופן מדוייק, הן מבחינת זמני האכילה והן מבחינת התפריט. נשים רבות נוטות לדלג על ארוחת הלילה וכתוצאה מכך נגרמת ירידה משמעותית ברמות הסוכר לפנות בוקר ועליה תגובתית בשעות הבוקר. קפיצות הסוכר הללו אינן בריאות.


נשים עם אבחנה של סוכרת בהריון מתבקשות למדוד את ערכי הסוכר שלהן מספר פעמים ביום והמדידות הללו מהוות בסיס לקביעת הטיפול המתאים. במרפאות החוץ של המרכז הרפואי מאיר, אנחנו מבצעים את ההדרכות לטיפול ואת פיענוח המדדים הללו עבור כל מטופלת באופן אישי, נעזרים במיילים ובמסרונים במטרה לשמור על קשר רציף ולתת מענה מותאם אישית לכל אחת ואחת מבלי לאלץ את המטופלות להגיע לבית החולים כל עוד ניתן לתת מענה מרחוק. המטופלות שלנו מגיעות למרפאה רק כשצריך לבצע אולטרה סאונד להערכות משקל העובר וחיוניותו או כשנדרשות בדיקות שמחייבות פגישה עם הצוות המטפל. הטיפול המקוון מאפשר להמשיך בשגרת החיים מבלי להתפשר על איכות הטיפול. לא חיכינו לעידן הקורונה כדי לנצל את אמצעי התקשורת המודרניים במטרה לשפר את איכות הטיפול.


אם לא מושג איזון מיטבי בעזרת הדיאטה, יש להוסיף טיפול תרופתי בכדורים או באינסולין בהתאם לשבוע ההריון ולערכי הסוכר.


נשים רבות חוששות מנטילה של תרופות בהריון, כשלמעשה החשש העיקרי צריך להיות ממצב של חוסר איזון ברמות הסוכר. האיזון הוא המפתח להריון מוצלח ואם יש צורך בתרופות כדי להגיע לערכי סוכר תקינים, חשוב להיעזר בהן.


במסגרת מעקב ההריון מבוצעות בדיקות אולטרה סאונד ובמידת הצורך מתבצע גם ניטור עוברי. כאשר מושג איזון מיטבי והעובר גדל באופן תקין, ניתן ללדת במועד. אם האיזון אינו מיטבי או כאשר מסתמן שהעובר יהיה גדול מכדי לאפשר לידה נרתיקית אם ההריון יימשך, מבוצע זירוז סביב שבוע 38-39.


אופן הלידה – נרתיקית או בניתוח קיסרי – נקבע לפי הערכת משקלו של העובר בשילוב עם גורמים נוספים כמו שבוע ההריון, הערכת מבנה האגן וההיסטוריה המיילדותית.


סוכרתיות רבות שואלות אותנו האם הן יוכלו ללדת בלידה טבעית. לפי הנחיות משרד הבריאות, סוכרת מוגדרת כהריון בר סיכון ועל כן זו התוויית נגד ללידה טבעית. עם זאת, חשוב לזכור שלידה טבעית מורכבת ממגוון רחב של שאיפות. לנו במרכז הרפואי מאיר, חשוב ליצור חוויית לידה טובה ככל האפשר, מבלי להתפשר על הבטיחות של היולדת ושל התינוק ולכן אנחנו מעודדים הרות סוכרתיות שמעוניינות ללדת בלידה טבעית, לומר לנו, מה מתוך הלידה הטבעית חשוב להן ולמצוא את הדרך לקיים במהלך הלידה את כל מה שחשוב ליולדת ושאינו פוגע בבטיחות שלה ושל העובר, למרות היותה סוכרתית.


לנשים רבות חשוב להיות עם התינוק שלהן אחרי הלידה באופן רציף (אפס הפרדה). אנחנו מאמינים שכל עוד האם והעובר בריאים, זו אכן הדרך הנכונה לחוות את הימים שלאחר הלידה: יחד, תחת ההשגחה וההדרכה של הצוות המטפל. תינוקות לאימהות סוכרתיות זקוקים להשגחה קפדנית יותר ולניטור רציף אשר לא תמיד ניתן לבצעו בבטחה בצמוד אל היולדת. ככל שהיולדת מאוזנת יותר במהלך ההיריון, הסיכון לכך שיהיה צורך להפריד בינה לבין התינוק נמוך יותר.


חשוב לזכור שגם אם נדרשת הפרדה כזו לצורך ניטור העובר או טיפול בו, ניתן להניק, חשוב להיות עם התינוק הרבה ככל האפשר ולפעמים לאחר השגחה של מספר שעות, התינוק מאוזן ויציב מספיק כדי לחזור ולשהות בצמוד לאמו, בדרך הכי נכונה עבור שניהם. חשוב לזכור שלנשים עם סוכרת בהריון, קיים סיכון מוגבר לפתח סוכרת וסיבוכים נלווים בהמשך החיים ולכן הן צריכות להיות בהמשך מעקב ולהקפיד על תזונה מאוזנת ועל פעילות גופנית כדי להפחית את הסיכון לתחלואה עתידית.


והמתיקות? לנשים המקפידות על איזון תקין במהלך ההריון, יכולים בהחלט להיות הריון ולידה מתוקים וטובים! השאיפה שלנו כצוות מטפל, לעזור לכל הרה סוכרתית, להגשים את החלום הזה בדרך הכי טובה שרק אפשר, מבלי להתפשר על בטיחות הטיפול.

bottom of page